Allmänna villkor

1. Bakgrund

1.1. Dessa allmänna villkor (”Allmänna Villkoren”) beskriver de villkor som gäller för SPs försäljning av Produkterna när de tillhandahålls till Kunden.
1.1. De Allmänna Villkoren gäller även för eventuella tilläggstjänster om inte SP tillhandahållit andra villkor för dessa eller Parterna har kommit överens om annat.
1.2. De Allmänna Villkoren utgör en integrerad del av den offert och beställning av varor som SP och Kunden ingått.

2. Beställningsvillkor

2.1. När Kunden lagt en beställning skickar SP en bekräftelse på beställningen till Kundens angivna e-postadress. En beställning blir bindande för SP först när den har bekräftats av SP enligt denna punk 2.1.

2.2. När de beställda Produkterna avsänds från SP (”Leveransdagen”), skickar SP en leveransbekräftelse till Kundens angivna epostadress.

3. Priser och betalningsvillkor

3.1. SP kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och liknande erbjudanden. Sådana erbjudanden gäller endast under den tid och med de villkor som anges i samband med det specifika Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter, såsom kundunika rabatter.

3.2. Kunden ska betala de priser för Produkterna som anges i offerten eller som annars har överenskommit mellan Parterna.

3.3. Om inget annat anges i offerten har SP rätt att fakturera Kunden på Leveransdagen med betalningsvillkor om tio (10) dagar från fakturadatum.

3.4. Om Kundens betalning av utställd faktura är sen eller ofullständig har SP rätt till dröjsmålsränta i enlighet med räntelagen (1975:635), påminnelseavgift och/eller inkassoavgift i enlighet med tillämpliga lagar.

3.5. Vid försenad betalning har SP dessutom rätt att innehålla leverans av Produkter till Kunden, kräva att godtagbar säkerhet ställs, ändra betalningsvillkor och eventuell kreditgräns.

4. Leverans

4.1. För Produkter som SP har i lager gäller att beställningar av Kunden gjorda på arbetsdagar före kl. 11.00 skickas av SP samma dag. Sker sådan beställning av Kunden arbetsdagar efter kl. 11.00 skickas Produkten av SP påföljande arbetsdag. För beställning av Produkter som inte finns i lager uppger SP en uppskattat Leveransdag i samband med att SP bekräftar Kundens beställning.

4.2. SPs försändelser skickas med villkor DAP enligt INCOTERMS 2020 till Kundens adress eller den adress särskilt angiven av Kunden vid beställningen.

4.3. Oaktat vad som sägs ovan i punkt 4.3 har SP rätt att fakturera Kunden för fraktkostnaderna enligt vad som framgår i Kundavtalet eller annars vad Parterna överenskommit.

4.4. Om den levererade kvantiteten av Produkter avviker från den kvantitet som Kunden beställt ska Kunden skyndsamt, dock senast inom fem (5) arbetsdagar, meddela detta till SP. Om skador upptäcks som kan antas ha uppkommit under transporten ska sådana skador dessutom omedelbart anmälas till fraktföraren och antecknas i fraktdokumentet samt skyndsamt, dock senast inom fem (5) arbetsdagar, skriftligen meddela SP om sådan skada. Underlåter Kunden att reklamera i enlighet med vad som föreskrivs i denna punkt 4.4 förlorar Kunden sin rätt att åberopa avvikelsen eller skadan.

4.5. Om Kunden underlåter att mottaga Produkterna vid överenskommen leveranstidpunkt är Kunden ändock skyldig att erlägga betalning för Produkterna och eventuella andra kostnader som SP haft, såsom för frakt. Vidare ska SP ombesörja lagring av varorna på Kundens risk och bekostnad. SP har vid sådan underlåtenhet som föreskrivs i denna punkt 4,5, om SP önskar, i stället rätt, men inte skyldighet, att häva köpet.

4.6. Samtliga leveranstider som SP anger utgör SPs bästa uppskattning av beräknat leveransdatum. Om SP har anledning att anta att leverans inte kan ske på beräknat leveransdatum ska SP meddela Kunden härom och om när leverans beräknas kunna ske.

4.7. Om en leverans försenas mer än en (1) månad, i förhållande till den initialt uppskattade leveranstidpunkten, kan Kunden skriftligen begära leverans inom en skälig och slutlig tidsfrist vilken inte får vara kortare än en (1) vecka. Om SP inte kan leverera inom den begärda tiden, och detta inte beror på någon omständighet utanför SPs kontroll, har Kunden rätt att häva beställningen av de försenade Produkterna. Kundens rätt att häva beställning avseende de försenade Produkter enligt denna punkt 4.7 utgör den enda påföljd som Kunden har rätt att göra gällande i händelse av försenad leverans.

5. Felaktiga Produkter

5.1. SP lämnar inga garantier utöver de garantier som Tillverkaren för respektive Produkt har utställt för den specifika Produkten.

5.2. SP ansvarar aldrig för fel som beror på att Kunden, eller någon annan för Kundens räkning, inte har följt SPs eller Tillverkarens skötselråd eller instruktioner eller för fel som orsakas av felaktigt handhavande, felaktig installation eller försummat underhåll, ändringar av Produkten utförda av Kunden, eller någon annan för Kundens räkning, samt normal förslitning.

5.3. Om Kunden upptäcker ett fel i Produkten ska Kunden utan dröjsmål reklamera sådant fel till SP. SP ansvarar endast för fel som förelåg vid leveranstidpunkten.

5.4. SP förbinder sig att, efter eget val, byta ut eller reparera den felaktiga Produkten, utföra en tilläggsleverans, leverera en likvärdig Produkt eller kreditera Kunden för den felaktiga Produkten. Parterna kan också komma överens om att Kunden i stället ska medges ett prisavdrag.

5.5. Kunden ska vid retur av den felaktiga Produkten följa SPs vid var tid gällande riktlinjer för retur- och reklamationshantering, om inte annat överenskommits särskilt mellan Parterna.

6. Återköp

6.1. Återköp och returer, oaktat punkt 7, Felaktiga Produkter och punkt 5, Produktskador godtas ej av SP.

7. Produktskador

7.1. SP ansvarar endast för skador som Produkterna orsakar person eller annan egendom om sådant ansvar åläggs SP enligt produktansvarslagen (1992:18).

7.2. Kunden ska omedelbart och skriftligen informera SP om alla produktansvarskrav som riktas mot Kunden och ska handlägga alla sådana krav enligt SPs anvisningar.